I made this widget at MyFlashFetish.com.

Kesilapan anak

Syukur kepada Allah S.W.T kerana dengan taufiq dan Hidayah-Nya, saya dapat melaksanakan kerja ini dengan sempurna untuk pensyarah bagi subjek Tamadun Islam Dan Tamadun Asia (CTU551) iaitu Ustaz Abdul Aziz Bin Harjin.

Tajuk yang ingin saya bentangkan dalam kerja saya ini ialah Kesilapan Anak.Saya memuatkan beberapa contoh kesilapan anak yang dilakukan oleh seseorang anak pada zaman sekarang. Tujuannya ialah agar kita semua dapat melengkapi pemahaman dan pengetahuan kita tentang hal-hal yang tidak boleh dilakukan oleh anak terhadap ibu bapa mereka.

Sebarang kesilapan harap dimaafkan dan kami meminta keampunan Allah S.W.T dan sesiapa yang membaca bahan ini.Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasihkepada ustaz dan rakan-rakan saya atas pertolongan serta bimbingan dan pertolongan mereka memebantu saya menyiapkan kerja ini.

Sekian,terima kasih.

BERBICARA DENGAN KATA-KATA KASAR


Tanda seseorang beradab adalah bertutur kata dengan kata-kata halus. Bertutur kata halus menunjukkan berbudi dan tahu sopan santun serta berjiwa halus. Terhadap ibu bapa, anak harus menunjukan kehalusan budi. Bilamana anak mengeluarkan atau menggunakan bahasa kasar kepada ibu bapanya, bererti mempunyai akhlak dan jiwa yang rendah.

Ucapan yang penuh penghargaan dan kemuliaan terhadap ibu bapa menunjukkan. Keluhursn akhlak anak dan kesedarannya yang tinggi terhadap kemuliaan kedudukan ibu bapa di hadapannya. Islam menghendaki agar setiap orang memiliki kehalusan budi dan
jiwa.

Berakhlak yang baik mencangkup tutur kata dengan bahasa yang halus.Sebab salah satu ukuran ketinggian akhlak dalam pergaulan adalah tutur kata yang halus.Kerana ibu bapa berperasaan sangat halus dan peka dengan pergaulan dengan anak-anaknya.Maka anak-anak tidak boleh menggunakan bahasa atau tutur kata yang mencerminkan sikap kurang hormat kepadanya.

Sekarang bagaimana tindakan anak agar dapat bertutur kata halus dan lemah lembut kepada ibu bapa?Tindakan yang seharusnya mereka lakukan ialah mempelajari bahasa yang luhur yang berlaku di masyarakat yang beradab dan berakhlak mulia. Kerana setiap bangsa atau masyarakat memiliki tingkat bahasa yang luhur dan beradab, maka bahasa yang luhur dan beradab, maka bahasa seperti itulah yang seharusnya digunakan anak dalam berbicara kepad ibu bapa.

MENGHERDIK IBU BAPA

Mengherdik bererti membentak atau melontarkan kata-kata dengan nada suara keras. Mengherdik merupakan suatu cara memberikan pelajaran kepada orang yang berbuat salah agar kesalahan tersebut tidak diulangi lagi.Mengherdik dimaksudkan untuk menakut-nakuti atau meluruskan kesalahan bila yang bersalah lebih muda dalam umur dan statusnya. Misalnya, ibu bapa kepada anak,majikan kepada buruh,guru kepada murid, atasan kepada bawahan.


Kerana mengherdik merupakan melepaskan rasa marah atas perkara yng tidak patut dilakukan oleh orang yang lebih muda kepada orang yang lebih tua, atau yang bawah kepada yang atas, maka satu kesalahan besar bila anak mengherdik atau membentak ibu bapa mereka.


Berbicara dengan suara tinggi terhadap sesiapa pun terlarang dalam Islam.Berbicara dengan suara rendah telah menjadi cirri pergaulan kalangan terhormat dan terpelajar.

Kerana bersuara dengan nada rendah atau lemah-lembut menjadi bukti ketinggian akhlak seseorang,maka hendaklahanak selalu menghindarkan diri dari nada suara keras atau tinggi dalam berbicara dengan ibu bapanya, apalagi mengherdiknya, kerana mengherdik adalah perbuatan derhaka terhadap ibu bapa.

MENGABAIKAN KEPERLUAN IBU BAPA


Ibu bapa mempunyai berbagai keperluan terhadap anaknya , antara lain keperluan material mereka dalam keadaan kekurangan. Selain itu, ibu bapa menginginkan agar dijaga nama baiknya di mana pun anak berada.Ibu bapa juga mempunyai hasrat untuk dibantu membayar hutangnya bilamana mereka tidak sanggup membayar hutang, sedangkan anak dapat membantunya.


Kerana besarnya pengorbanan ibu bapa terhadap terhadap anak-anaknya yang masih kecil, seharusnya seorang anak taat dengan baik kepada ibu bapanya mendahulukan urusan dan selalu siap melaksanakan perintahnya.Andainya anak telah mengabaikan ibu bapa mereka,anak haruslah cepat memohon kemaafan dari ibu bapanya.

Sikap anak yang telah dewasa sudah berubah terhadap ibu bapanya. Kerana pergaulan yang cukup bebas, kadangkala seorang anak lebih dekat dengan temannya daripada dengan ibubapanya.Perkara ini sering membuatkan seorang anak lebih mengutamakan kepentingan temannya daripada ibu bapanya.Sebagai contoh yang senang dilihat ialah pasangan anak yang sedang bercinta,mereka lebih mengutamakan pasangan mereka berbanding ibu bapa mereka.

Secara kesimpulannya,seorang anak yang tidak menghiraukan ibu bapanya berertitelah berbuat derhaka terhadap mereka dan patut mendapat azab Allah S.W.T. di dunia ini lagi.

MENGHINA AGAMA IBU BAPA


Menghina agama ibu bapa maksudnya mencemuh atau mempersendakan ajaran-ajaran agama yang dianuti oleh ibu bapanya.Mencemuh ajaran-ajaran agama atau amalan-amalan agama yang dianut oleh ibu bapa adalah perbuatan yang dilarang oleh Islam.


Dalam realiti kehidupan ,kadang-kadang anak berbeda agama dengan ibu bapanya. Anak beragama Islam, sedangka ibu bapa beragama lain. Hal semacam ini bukanlah merupakan kes baru, melainkan sudah terjadi sejak dulu. Contohnya Nabi Ibrahim dengan bapanya.


Seorang anak harus melayan ibu bapanya dengan baik walaupun berbeza pegangan agamanya, tanpa keluar darin ajaran Islam. Kerana Islam sangat menghormati hak beragama setiap orang dan melarang merendahkan agama orang lain.


Kes penghinaan agama ini memang sangat sensitif menjadikan ketegangan hubungan antara ibu bapa dengan anak atau anggota keluarga yang lain. Kerana itu, Islam melarang penghinaan agama oleh siapa pun, terhadap siapa pun dan pada agama apa pun.Yang dibenarkan oleh Islam ialah menjelaskan kebenaran-kebenaran Islam dan menunjukkan kesesatan-kesesatan dalam aqidah dan amalan agama yang lain dengan jujur, dengan dasar dan alas an yang masuk akal.Akan tetapi menghina dan memperolok-olok sama sekali tidak dibenarkan oleh Islam.

DENDAM TERHADAP IBU BAPA


Dendam adalah sikap tidak rela untuk menghilangkan rasa tidak senang pada masa lalu atas tindakan orang lain terhadap dirinya dan berkeinginan untuk membalas.

Sering kali anak merasa kecewa kepada ibu bapanya kerana perlakuan yanag tidak menyenangkan. Keadaan semacam ini biasanya membuat anak berdendam kepada mereka.Boleh jadi perlakuan ibu bapa yang salah itu kerana kebodohannya atau kebakhilannya atau kederhakaannya terhadap anak.Di bawah ini dikemukakan beberapa contoh :

- Enggan membiayai persekolahan anak
o Ibu bapa bersikap bakhil atau kedekut untuk menggunakan duit
- mereka membiayai persekolahan anak mereka.

- Membuka aib di hadapan saudaranya
o Ibu bapa memalukan anak di hadapan saudara atau kawan anak-anak mereka.
o Memukul anak-anak di hadapan masyarakat tanpa belas kasihan

- Pilih kasih terhadap anak
o Ibu bapa memberikan sesuatu kepada anak-anaknya secara tidak adil.
o Membelikan sesuatu barang mahal kepada anak yang lebih disayangi
- Berbanding anak-anak lain.

Adapun bila anak terlanjur mendendam kepada ibu bapanya, maka ia wajib menghilangkan rasa dendamnya itu dan meminta maaf kepada mereka. Sebaliknya,ibu bapa seharusnya mahu muhasabah diri akan perilakunya yang menyebabkan dendam anak kepadanya supaya ia menyedari bahawa penyebab dendam tersebut adalah perilaku ibu bapa yang menyalahi agama.

Selain itu, ibu bapa harus bersikap terbuka untuk menjelaskan terhadap anaknya sebab-sebab dia berlaku tidak menyenangkan tersebut,sehingga anaknya mahu menerima dengan baik dan ibu bapanya pun memberikan maaf dengan ikhlas.

MEMBIARKAN IBU BAPA MENJADI HAMBA

Hamba ialah seseorang yang dimiliki orang lain laksana barang atau haiwan yang kehilangan kebebasan atas dirinya sendiri.perhambaan dipandang hina oleh manusia.seorang anak yang berfikir sihat dan berjiwa normal akan merasa sangat terhina bila ibu bapanya dihina oleh orang lain, apalagi dijadikan hamba.

Islam sebagai agama tauhid dan menjunjungi harkat manusia memerintahkan adanya pembebasan perhambaan dari muka bumi ini.Kerana itu, seorang anak yang mengetahui ibu bapanya dijadikan hamba oleh orang lain, harus bertanggungjawab untuk membebaskannya. Kerana membela penghormatan ibu bapa, apalagi hak kemerdekaan ibu bapa yang dirampas oleh orang lain, adalah termasuk dalam pengertian birr al-walidain.

Seorang anak yang beriman kepada Allah S.W.T dan hari akhirat memikul tanggungjawabmemulihkan kembali hak kemerdekaan ibu bapanya yang dirampas orang lain.Terdapat kes-kes yang boleh dijadikan contoh,antaranya ialah :
i) Ibu bapa terikat dengan kontrak pekerjaan.
ii) Ibu bapa terbelenggu di dalam hutang.

Sebagai seorang anak yang beriman serta bertanggungjawab pada ibu bapanya, mereka hendaklah sentiasa mengambil berat tentang ibu bapanya dan menyelamatkan mereka dari menjadi hamba pada orang lain.

MEMASUKI BILIK TIDUR IBU BAPA PADA
TIGA WAKTU TERLARANG TANPA IZIN

Allah telah memberikan hak khusus bagi ibu bapa untuk menikmati suasana khusus dan pada tempat khusus.Anak-anak tidak dibenarkan untuk masuk ke kamar ibu bapanya dalam tiga waktu bila ibu bapa ada di dalamnya. Ketiga waktu tersebut ialah :

a) Sebelum solat Subuh
b) Tengah hari
c) Sesudah solat Isya’

Ketiga waktu ini merupakan waktu-waktu khusus bagi suami isteri.Islam memberikan hak kepada pasangan isteri agarmereka dapat menikmati hubungan khusus yang menjadi haknya.Dengan demikian,siapa pun tidak boleh mengganggu waktu di biliknya yang memang dipergunakan khusus oleh ibu bapa yang menjadi suami isteri.

Kalau anak-anak yang masih kecil sekalipun terkena larangan untuk memasuki kamar khususibu bapanya pada tiga waktu tersebut, maka apalagi anak-anak yang sudah dewasa. Bagi anak-anak yang belum baligh , perbuatan tersebut memeng tidak menyebabkan dosa mendapatkan dosa, tetapi bagi anak-anak yang sudah dewasa, hal itu akan menyebabkannya berdosa.

Adanya pemberian hak menikmati tiga waktu di bilik khusus membuktikan bahawa siapa yang menggangu suami isteri pada waktu tersebut dan ditempatnya bererti melawan hak.Orang yang melakukan perbuatan melawan hak seseorang bereti zalim pada yang bersangkutan. Kerana itu anak-anak yang masuk ke dalam kamar ibu bapanya pada ketiga waktu terlarang di atas tanpa izin bererti di atas tanpa izin bererti telah melakukan perbuatan derhaka terhadap ibu bapa mereka.

ENGGAN MENGURUS IBU BAPA YANG UZUR



Tidak mahu mengurus ibu bapa ertinya mengabaikan tanggungjawab untuk merawat ibu bapanyayang telah berusia lanjut, kerana mereka tidak sanggup lagi menggurus dirinya.Sebab-sebab ibu bapa tidak sanggup mengurus dirinya mungkin kerana telah uzur,sering sakit,tidak snggup lagi berkerja kerana fizikal yang sudah lemah. Kerana itu, sikap seorang anak yang tidak lagi mahu membantu dan mengurus kepentingan ibu bapanya yang terlantar semacam itu termasuk dalam kategori mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia.


Bila ibu bapa telah uzur atau sakit,seorang anak itu wajib menguruskan mereka kerana ia adalah tanggungjawab seorang anak terhadap ibu bapa mereka.Layanan anak kepada ibu bapanya yang telah lanjut usia adalah seperti orang dewasa melayan anak-anak kecil,bahkan lebih berat daripada itu. Jadi, kesabaran dan ketekunan serta kesiapan mental anak merawat dan mengasuh ibu bapa lanjut usia sangatlah diperlukan agar berhasil mengurus kepentingannya dengan baik.


Seseorang anak yang mengabaikan ibu bapanya yang telah lanjut usia,maka ia telah berbuat derhaka terhadap mereka.Andainya seorang anak itu telah mengabaikan ibu bapa mereka, hendaklah mereka segera memohon maaf pada mereka dan menyempurnakan tanggungjawab tersebut.Allah S.W.T benci pada manusia yang mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa mereka.


MELAWAN PERINTAH IBU BAPA
Perintah ibu bapa adalah tuntutanyang ditujukan oleh ibu bapa kepada anak untuk dilaksanakan dengan baik sesuai dengan kehendak ibu bapa. Ibu bapa adalah pemimpin keluarga dan mempunyai hak untuk dipatuhi ketentuan-ketentuannya.Oleh kereana itu, anak yang menjadi bahagian dari keluarga berkewajipan mengikuti perintah ibu bapanya selama tidak bertentangan dengan garis-garis ketentuan Allah S.W.T dan Rasul-Nya.


Di dalam keluarga, ibu bapa adalah ketua dan pemimpin.Ibu juga menjadi ketua dan pemimpin untuk mewakili bapa bilamana bapa tidak ada di rumah. Kerana itu, selama berada di bawah kepimpinan, anak-anak berada kekuasaan ibu bapanya.

Anak yang terlanjur melawan perintah ibu bapaharus meminta maaf kepadanya dan untuk selanjutnya tidak mengulangi perbuatan tersebut.Sebaliknya, ibu bapa yang mendapati anaknya telah meminta maaf atas kederhakaannya itu hendaklah mahu memaafkan dan meminta kepada anaknya agartidak mengulangi perilakunyayang buruk yang ternyata hanya meninggalkan beban, dosa kepada dirinya.

Ibubapa hendaklah berpikiran panjang dan luas dalam memberikan perintah-perintah kepada anaknya. Anak haruslah menghormati perintah ibu bapa selagi tidak lari dari hokum syarak.Seorang anak yang soleh serta solehah sentiasa mengikuti perintah ibu bapanya.


MEMBIARKAN IBU BAPA MENJADI HAMBA

Hamba adalah seseorang yang dimiliki orang lain laksana barang atau haiwan yang kehilangan kebebasan atas dirinya dan tidak mempunyai kemahuan bebas sehingga dia hanya menjadi menjadi alat bagi kepentingan tuannya.Hamba dapat dijual-belikan oleh tuannya sebagaimana haiwan dan barang.

Perhambaan merupakan suatu status yang dipandang hina oleh manusia. Kerananya, orang yang menjadi hamba bererti menjadi manusia hina. Seorang anak yang berfikir sihatdan berjiwa normalakan sangat terhinabila ibu bapanya dihina oleh orang lain , apalagi menjadi hamba. Kerana itu,seorang anak yang mengetahui ibu bapanya dijadikan hamba oleh orang lain, harus bertanggungjawab untuk membebaskannya.Kerana membela kehormatan ibu bapa, apalagi hak kemerdekaanibu bapa yang dirampas oleh orang lain,adalah termasuk dalam pengertian birr-alwalidain.

Membebaskan ibu bapa dari perhambaan merupakan sebahagian dari birr al-walidain.Ini bererti bahawa membiarkan ibu bapamenjadi hamba orang lain, padahal anak mampu melakukan upaya pembebasannya adalah melanggar birr
al-walidain. Tiap-tiap perbuatan yang bertentangan dengan birr al-walidain
bererti derhaka terhadap ibu bapa.Kerana itu,membiarkan ibu bapa tetap menjadi hamba,padahal anak mampu membebaskan adalah kederhakaan anak terhadap ibu bapanya.


Dalam perbicaraan ini, kita masukkan masalah membebaskan ibu bapa dari perhambaan adalah untuk menjelaskan bahawa usaha yang harus dilakukan anak dalam rangka berbakti kepada ibu bapanya adalah menyangkut pembebasan ibu bapa dari perhambaan.

Walaupun sekarang system penghambaan sudah dihapuskan, namun pengertian perhambaan tidaklah mengurangi erti dari ketentuan Islam. Bahkan hal ini membuktikan upaya Islam yang sukses menggerakkan kekuatan duniauntuk memerangi penghambaanyang pernah bermaharajalela ratusan tahun yang lalu di dunia ini. Kerana itu, bilamana kelak muncul kembali system ini, kita telah memproleh pedoman mengenai tanggungjawab anak terhadap ibu bapa yang terjerumus di dalam alam perhambaan.

KESIMPULAN

Ibu bapa merupakan insan paling besar jasa mereka terhadap pertumbuhan dan perkembangan anak.sentuhan dan belaian kasih sayang mereka bagaikan bagaikan permata yang bergemerlipan menghiasi kegelapan. Segenap keikhlasan dan kemurnian agama dan keluarga.

Sikap kesombongan dan keangkuhan anak terhadap ibu bapa hanya akan mengguris kalbu mereka.sesungguhnya ibu bapa merupakan insan yang paling sensitif terhadap sikap dan peribadi anak-anak mereka. Kederhakaan anak terhadap ibu bapa disamping mencalarkan fitrah keibubapaan juga sebagai suatu dosa besaryang akan menerima balasan seksaan daripada Allah S.W.T.